Nachhaltige Design- und Managementstrategien in der Kreativwirtschaft entwickeln
Der englischsprachige Masterstudiengang Sustainability in Fashion and Creative Industries bildet Experten und Führungskräfte aus, die den umfassenden globalen Wandel in Richtung Nachhaltigkeit mitgestalten. Dieser zukunftsorientierte Master of Arts richtet sich an alle, die als Designer, Manager oder Entrepreneure ökonomisch erfolgreich und gleichzeitig verantwortungsbewusst agieren möchten.
Werden Sie Impulsgeber für nachhaltige Innovationen! Mit dem Masterstudiengang Sustainability in Fashion and Creative Industries erwerben Sie die analytischen, sozialen und kreativen Kompetenzen, um eigene nachhaltige Designkonzepte und neuartige Geschäftsmodelle zu realisieren. Workshops, Exkursionen und Praxisprojekte mit Unternehmen der Kreativwirtschaft sind integraler Bestandteil des Masterstudiums. Sie arbeiten eng mit unseren Professoren und Branchenexperten zusammen.
Sustainability in Fashion and Creative Industries
Developing sustainable design and management strategies in the creative industries – theSustainability in Fashion and Creative Industries master‘s degree program seeks to educate experts and managers who will engage in shaping the widespread global change toward sustainability. This future-oriented Master of Arts is aimed at designers, managers or entrepreneurs, who want to operate in an economically effective and at the same time responsible way.
With a very interdisciplinary and hands-on structure the master ́s program covers the following areas of specialization: „Sustainable Design Strategies“, „Sustainable Production“ and „Sustainable Business“.
You will explore sustainable design develop- ments and trends, innovative materials, technologies of production and marketing instruments, in order to arrange value- added chains in an ecological and social manner. You will look into the functioning of ecosystems, the origin of resources and fair labor conditions. Likewise you will gain deeper knowledge of sustainable lifestyles, business ethics and transparent corporate communications.
Become an initiator of sustainable innovations and develop new business models! The master study program Sustainability in Fashion and Creative Industries allows you to acquire analytical, social and creative skills needed to implement sustainable design concepts and novel business models. Workshops, excursions and practical projects with companies in the creative industries are an integral part of the master studies. You will work closely with our professors and industry experts.
Studienverlauf
Master of Arts, 90 Credits, Regelstudienzeit 3 Semester
Semester 1-2:
CORE REQUIREMENTS
- DESIGN STRATEGIES + SUSTAINABILITY I
- Strategic Foresight and Sustainable Digital Transformation
- Sustainable Design Concepts
- Fashion and Society
- BUSINESS + SUSTAINABILITY I
- Business Ethics in Changing Markets
- Circular Supply Chain Management
- Sustainable Marketing and Social Media
- PRODUCTION + SUSTAINABILITY
- Sustainable Fibres and Textiles
- Corporate Social Responsibility and Sustainable Production
- Work with Sustainable Fashion Companies
- Project Development
- SUSTAINABLE DESIGN CONCEPTS + RESPONSIBILITY
- Design Concepts
- Responsibility Product Management
- BUSINESS + SUSTAINABILITY II
- Sustainable Business Psychology and Leadership
- Lifecycle Assessment and Sustainable Controlling
- Sustainable Brands and Social Media
- DESIGN STRATEGIES + SUSTAINABILITY II
- Fashion and Product Management
- Critical Thinking and Design Theory
- Future-oriented Technology and Innovation Management
- PRODUCTION + SUSTAINABILITY II
- Innovative Textiles and Circular Economy
- Sustainable Standards and Quality Management
- Ecosystems and Economics
- Project Development
Semester 3:
- MASTER TUTORIALS IN FASHION
- Design Concepts
- Supervision of Master‘s Project
- Portfolio
- MASTER TUTORIALS IN MANAGEMENT
- Scientific Research Methods
- Supervision of Master‘s Project
- Coaching
- BUSINESS PLAN
- Sustainable Entrepreneurship and Financing
- Sustainable Entrepreneurship and Financing
- MASTER THESIS
- MASTER DISPUTATION
- Defense of Master‘s Thesis
- Defense of Master‘s Thesis
- MASTER PRESENTATION
Studienschwerpunkte
Das Masterprogramm ist interdisziplinär und sehr praxisnah angelegt. Es umfasst die Studienschwerpunkte “Sustainable Design Strategies”, “Sustainable Production” und “Sustainable Business“. Sie erforschen nachhaltige Designentwicklungen und Trends, innovative Materialien, Produktionstechnologien und Marketinginstrumente, um Wertschöpfungsketten ökologisch und sozial auszurichten. Sie setzen sich mit der Funktion von Ökosystemen, der Herkunft von Ressourcen und fairen Arbeitsbedingungen auseinander. Ebenso erlangen Sie vertieftes Wissen zu Themen wie nachhaltiger Lifestyle, Wirtschaftsethik und transparente Unternehmenskommunikation.
Berufsperspektiven
Mit dem Masterabschluss können Sie in der Mode- und Kreativwirtschaft, Lifestyle- und Konsumgüterindustrie und in NGOs in folgenden Berufspositionen tätig werden:
- Produktdesigner / Produktmanager
- CSR-/ Nachhaltigkeitsmanager
- Marketing / PR Manager
- Business Consultant/ Projektmanager
- Corporate Communications / Public Affairs Specialist
- Innovationsmanager / Change Agent
- Creative Director / Chief Design Officer
- Führung eines eigenen Startups
Career prospects
Become an initiator of innovation and develop new business models. The master‘s degree qualifies for the following positions in the fashion, lifestyle and consumer goods industries, in cultural institutions and in NGOs:
Product designer / product manager CSR- / sustainability manager marketing / PR manager
business consultant / project manager corporate communications /
public affairs specialist
innovation manager / change agent creative director / chief design officer management of your own start-up.
Studienbeginn
Wintersemester
Zugangsvoraussetzungen
- Ein abgeschlossenes erstes Hochschulstudium*
- im Studiengang Mode- und Designmanagement (B.A.) der AMD oder
- in einem branchenspezifisch betriebswirtschaftlichen oder branchenspezifisch ingenieurswissenschaftlichen Studiengang für managementorientierte Aufgabenbereiche in der Mode- und Kreativwirtschaft oder
- in einem branchenspezifisch gestalterischen Studiengang oder
- in einem betriebswirtschaftlichen Studiengang oder
- in verwandten Studiengängen des Designs und Managements
- Auswahlgespräch
- Der Nachweis englischer Sprachkenntnisse mindestens auf Niveaustufe B 2 des Europäischen Referenzrahmens
* Hinweis: Für eine Zulassung sind 210 Credits nach ECTS erforderlich. Fehlende Credits können durch Berufserfahrungen ausgeglichen oder durch Qualifying Modules kompensiert werden. Die Zulassungskommission entscheidet individuell anhand der Unterlagen des Bewerbers in welchem Umgang fehlende Credits durch Berufserfahrungen angerechnet werden können und Qualifying Modules an der AMD zu belegen sind. Mit den Qualifying Modules können auch fehlende Design- oder Managementkompetenzen nachgeholt werden. Ein Qualifying Module besteht aus 10 Credit Points und beinhaltet 3 bis 4 Kurse. Die Qualifying Modules sind kostenpflichtig.
Studienort
Berlin
Studiengebühren
795,00 Euro pro Monat, 865 Euro / Monat bei nicht-EU
595,00 Euro Aufnahmegebühr